آخرین اخبار

تاریخ : 16. شهريور 1396 - 23:12   |   کد مطلب: 2272
حجت الاسلام نظری استاد حوزه علمیه حاجی آباد به بهانه عید غدیر در یادداشتی، نصب جانشین را یک ضرورت اساسی در نظام اسلامی دانست.

به گزارش پایگاه خبری زیرکوه نیوز،حجت الاسلام نظری استاد حوزه علمیه حاجی آباد  به بهانه عید غدیر در یادداشتی، نصب جانشین را یک ضرورت اساسی در نظام اسلامی دانست.

متن این یادداشت بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به بهانه غدیر ،

نصب جانشین ، یک ضرورت اساسی در نظام اسلامی

در نظام اسلامی هیچ ساختار اجتماعی را نمی توانید پیدا کرد که بدون قیم و سرپرست ، تشکیل شده باشد
خانواده که کوچکترین واحد اجتماع بشمارمی اید این مرد است که بار مسائل  زندگی را به دوش می کشد
الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساء 34 نساء  حتی در صورت مرگ پدر، یتیمان وی بدون قیم رها نمی گردند بلکه شریعت اسلامی با تعین سرپرستی  زندگی انان را تدبیر می نماید

حضرت موسی درسفر چهل روزه به کوه طور،  امر امت را به خودشان وانگذاشت و برادرش هارون را به امر خداوند خلیفه و وصی خود قرار داد تا امر دین ودنیای مردم در فقدان او مختل نگردد. موسی به برادرش فرمود:
«در ميان قوم من جانشينم باش و (آنها را ) اصلاح کن... » (سوره اعراف آيه 142 )

رسول خدا (ص) نیز  در هر غزوه ای که مدینه را ترک می گفتند شخصی را به عنوان جانشین خود در شهر قرار می دادند تا در غیاب ایشان شهررامحافظت واداره نماید واز طرفی ، هرگاه خود در جنگی حضور نداشتند امیری بر لشکر اسلام معین مینمود

وهرزمان شهر یا منطقه ای به تصرف سپاه اسلام درمی امد رسول خدا (ص) ، به هنگام خروج ، فردی را به عنوان والی وحاکم آن شهر منصوب می نمودند

این شیوه نصب امیر و والی از سوی پیامبر خدا (ص)در جنگها وشهرها ، بهترین گواه است که در تعالیم دینی ممکن نیست جامعه ای بدون امیر وحاکم برگزیده پیامبر(ص) رها گردد زیرا ترک این عمل ، یقینا در جامعه ، تباه شدن تمامی زحمات وتلاشها را در پی دارد (امامت در پرتو کتاب وسنت ، سماوی)

دلیلهای جانشین آور

اکنون به علل و دلایلی   می پردازیم  که نشان میدهد پیامبر اکرم (ص) برای بعد از خویش می بایست جانشینی به امر خداوند معین نماید تا امت بعد از ایشان  سرگردان به حال خود رها نگردد و دستاوردهای رسالت محفوظ و مصون باقی بماند

این دلایل جانشین آور عبارتند :

1-« هر پیامبری جانشینی داشته است »

با مطالعه در سیره پیامبران گذشته در می یابیم که هر پیامبری قبل از وفات خویش از طرف خداوند متعال وصی خویش را انتخاب می کرده وپیامبران هرگز امر جانشین و انتخاب وصی خود را به مردم نسپردند، و مردم در این قضیه ابداً دخالتی نداشتند در روایتی در منابع روایی شیعه وسنی  از پیامبر (ص) آمده است که فرمودند: لِکُلِّ نبیِّ وصیُّ و وارثُ »« برای هر پیامبری جانشین و وارثی هست »( فضائل الصحابة: أحمد بن حنبل،  ج2ص615  )

مثلا جانشین حضرت آدم ، شیث ، وصی نوح ، سام می باشد  وصی موسی ، یوشع و وصی حضرت عیسی (ع) شمعون الصفا بود.

پیامبر اسلام (ص) نیز از این قانون مستثنی نبوده و با دیگر پیامبران الهی در این مسئله هیچ تفاوتی نداشته است لذا همانگونه که پیامبران سابق جانشین داشته اند رسول خدا (ص) نیز می بایست وصی ای داشته باشد

 2- : مثلث خطر در  عصر پیامبر اسلام (ص)

بررسی سیاست خارجی و داخلی اسلام در عصر رسالت ، ایجاب می کرد که رسول خدا (ص) جانشینی برای خویش تعیین نماید زیرا جامعه اسلامی پیوسته از جانب یک خطر مثلث ( روم ، ساسانیان  و منافقان ) به جنگ و ایجاد اختلاف تهدید می شد .

لذا مصالح امّت ایجاب می نمود که پیامبر(ص) با تعیین رهبر سیاسی ، همه امّت را در برابر دشمن خارجی ، در صف واحدی قرار دهد و زمینه نفوذ دشمن و تسلّط او را ـ که اختلافات داخلی به آن کمک می نماید ـ از بین ببرد

مثلا ، حزب منافقین که پیوسته بصورت ستون پنجم در میان مسلمانان مشغول اختلاف و فتنه انگیزی بودند قدرت تخریبی آنان  به پایه ای بود که قرآن از آنها در سوره های آل عمران ، مائده ، نساء ، انفال ، توبه ، عنکبوت ، احزاب ، محمد ، فتح ، مجادله ، حدید ، منافقین و حشر یاد می کند.

3- : پیشگویی فتنه ها

علاوه برخطرات عصر رسالت ، پیشگوییهای  پیاپی شخص پیامبر خدا (ص)از وقوع فتنه ها ورخدادهای اسفبار که بعد از ایشان برامت هجوم خواهد آورد وجامعه اسلامی را درخواهد نوردید ، ایجاب می نمود که حضرتش چاره ای بیندشد ونقشه ای برای اداره مسلمانان موجود وپیشگیری از خرابیها وتوطئه ها واختلافها مطرح وبه اجرا در آورد که بی شک آن نقشه تنها در تعیین خلیفه ورهبری واجد الشرایط می توانست خلاصه وعملی گردد
در اهمیت وقوع این فتنه ها ، همین بس که دانشمندان ومورخین اسلامی ، بخشی از کتب خویش را تحت عنوان «کتاب الفتن »یا « باب الفتنه» نامیده اند ودر آن به وقوع فتنه های بعد از رسول خدا (ص) که حضرت پیش بینی و خطرات آنها را به مسلمانان گوشزد نموده بودند پرداخته اند

4 : تعیین جانشین از ناحیه پیامبر (ص) در غزوات

چهارمین دلیلی که ایجاب می نمود رسول خدا (ص) جانشینی داشته باشد آن که ایشان اگر  برای جنگ و یا غزوه ای از مدینه خارج می شدند شخصی را بعنوان جانشین خود جهت تدبیر امور  در مدینه تعیین می نمودند .

حتی برای خروج یک روزه از مدینه ، مانند جنگ احد که در یک مایلی مدینه بود ، برای خودش در مدینه ،  نائبی  تعیین نمودند

نکته در خور توجه آن است که در هیچ جایی نقل نشده  که حضرت انتخاب جانشین خود را به عهده مردم واگذار کرده باشد

5  : نصب فرمانده برای سپاه و شهرهای متصرفه :

در هر جنگی که ایشان شرکت نمی کردند فرمانده ای را برای آن جنگ منصوب می نمودند حتی در بعضی از جنگها علاوه بر تعیین فرمانده معاونینی نیز برای وی منصوب می نمودندکه درصورت پیش آمدی برای فرمانده ،یکی پس از دیگری ، زعامت لشکر را بدست گیرند

 چنانکه در سال هشتم هجرت بین مسلمانان و رومیان جنگی درگرفت و رسول خدا (ص) برای لشکر سه هزار نفری مسلمانان یک فرمانده و دو معاون معین نمودند

همچنین رسول خدا  (ص) بعد از تصرف شهر مکه در سال هشتم هجرت به هنگام خروج از آن برای آنکه شهر بدون سرپرست نماند جوانی بنام عتاب بن اسید که بیش از بیست سال از عمرش نگذشته بود به حکومت و فرمانداری آن شهر منصوب نمودند

6 - شفقت و دلسوزی پیامبر(ص) بر امت

در شفقت و دلسوزی پیامبر اسلام (ص) و دلبستگی عمیق ایشان بر امت خویش هیچ گونه شک و تردیدی نیست به فرموده قران کریم ایشان از چنان عطوفت و شفقتی برخوردار است که کانون رحمت و رافت الهی قرار گرفته و خداوند متعال عنوان «رحمه للعالمین»را بر ایشان نام نهاده است .ایشان چنان مشفقانه و با اشتیاق شدید در هدایت و اصلاح مردم عشق می ورزد که حاضر است جان خویش را در این راه بذل نماید:
 «گویی می خواهی جان خود را از شدت اندوه از دست دهی بخاطر اینکه آنها ایمان نمی آورند»   سوره شعرا آیه 3»  
لذا با  توجه به این سیره رسول خدا (ص) چگونه می توان باور کرد که ایشان نسبت به مهمترین ، عالیترین و مشکل ترین مساله پس از خود یعنی خلافت ، چیزی نگفته باشد در حالیکه این امر نسبت به امور دیگر جایگاه و خطرش عظیم تر و نیاز به آن شدیدتر از همه چیز بوده است؟؟

7 : دهم :کامل بودن دین

از طرف خدای متعال و رسول اکرم (ص) دستوراتی از اساسی ترین موضوعات گرفته تا جزیی ترین احکام برای پیروان اسلام صادر گردید،
درباره قصاص ،تعزیر،احترام ،وارزش وحقوق واموال،نگاه کردن به نامحرم،شیردادن یک طفل،سیلی به صورت دیگران ،حتی رفتن به دستشویی،...وتمام حرکات وسکنات که تعداد آنها در واجبات ومحرمات ومستحبات ومکروهات بیش از اندازه حصر وشمارش است
حال اگر در مهمترین موضوع سرنوشت ساز مسلمین ، یعنی مسئله امامت وخلافت از سوی رسول خدا (ص) چیزی  بیان نشده باشد  ،  این با کامل بودن دین همخوانی نداشته و شریعت بصورت ناقص  تعریف می شود  

نتیجه :

با توجه به مطلب فوق بر این باوریم  که رسول الله(صلی الله علیه و آله) سرنوشت امت را به حال خود رها نساخته بلکه  با حساسیت تمام، آینده امت را رقم زده است و پیشواى پس از خود را یعنی امیرالمومنین علی (ع)  را در زمانها ومکانهای مختلف خصوص  در جریان غدیر خم که بیش از 120 هزار صحابی شرکت  داشتند به امر پروردگار  به عنوان خلیفه وامام برمسلمین منصوب فرمودند

شهر حاجی اباد مورخه 16\6\96 مصادف با 16 ذی الحجه

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.